simmacyklaspringfort

En blogg om min träning till att bli triathlet. Här skriver jag av mig om mina framsteg och mina nitar jag går på under resans väg. Mycket nöje!

Skönt morgon pass.

Publicerad 2011-11-16 06:35:28 i Allmänt,

5.30 upp och hoppa. Hoppa var väl inte rätta ordet men upp kom jag.
Fast beslutsam om att jag efter passet skulle återvända till sängen.
Dagens första pass:
"Stretching är en handling medvetet utförd i syfte att förlänga muskler, generellt öka välbehag och smidighet samt minska träningsvärk, även om det senaste numera är ifrågasatt . Som ett inslag i vanlig träning blev stretching populärt under 70- och 80-talet i samband med jogging- och aerobicsvågen i västvärlden. Stretching utförs ofta aktivt, men det är även en vanlig behandlingsmetod och kallas då för passiv stretching. Stretching är en medveten och aktiv eller passiv behandling som prövas enligt vetenskapliga kriterier och skall inte förväxlas med reflexmässig sträckning."
Så säger wikipedia.
Jag har ju hållit på med många sporter under årens lopp men den som inhöll mest rutnin på just streching var karaten.
Så jag körde i morse en karate uppvärmning med helkropps streching.
Först var kroppen som ett spett men efter att man lyckas andas rätt och blev varm så gav den med sig bit för bit.
Nacken och ryggen är dom stora muskelgrupper som än så länge kvider om att dom är sjukt överbelastade och ömmar.
Jag har känner av min nacke så som om jag hade nackspärr.
Så Jakob övningar för just dem har du det ?
Efter detta pass är det ju omöjligt att gå och lägga sig känner mej varm och smidig när hände det senast kl 06.30 ?
Bra morgon!

Kommentarer

Postat av: Jakob

Publicerad 2011-11-16 09:37:57

BRA MORGON!

Såklart har jag en massa bra övningar för nacken. Men det blir svårt att ta såhär över nätet. Men däremot är det viktigt att du ser till att slappna av när du gör situps (framför allt) men också rygglyften och armhävningarna. Sittupsen försöker du lyfta mer rätt upp än att dra näsan mot knäna. Rygglyften kollar du ner i backen och använder bara ryggen. Sen när du mediterar försöker du sitta rakt med ryggen och sräcka upp halsen lite, sen aktivt jobba med avslappning mot nacken.



Kör på!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela