simmacyklaspringfort

En blogg om min träning till att bli triathlet. Här skriver jag av mig om mina framsteg och mina nitar jag går på under resans väg. Mycket nöje!

Endorfiner.

Publicerad 2012-08-13 23:03:00 i Allmänt,

Endorfin är ett peptidhormon (opioidpeptid) som kroppen tillverkar själv av proopiomelanokortin, och som lindrar smärta. Hormonet påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bland annat vid skratt, stress, motion, men även av sex och förälskelse.
Endorfinutsöndringen kan leda till "träningsnarkomani", vilket är en kombination av kemiskt beroende av endorfin och ett psykiskt beroende. En studie har visat effekten av endorfin, mätt i milligram morfin injicerat intravenöst, att 45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt mätt i smärthämning vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin.
Endorfin anses ofta vara kroppens eget morfin, av den anledningen att ämnena, precis som morfin, heroin och andra opiater, binder till så kallade mu-receptorer. Kemiskt är dock endorfin och morfin helt obesläktade.
 
I dag körde jag cykel intervaller på puls.
Det var helt galet vad mycket mer jag har kvar att ge när det kommer till cykel.
Att stå och mata på cykel är nog en upplevelse som det är, sen att kunna köra fort och orka är otroligt roligt.
När jag landade hemma så var leendet på mina läppar stort.
Jag måste fått en rejäl dos av endorfin ....jag småskrattade för mig själv under passet.
Väl hemma så känndes allt helt otroligt bra!

Hur ska man kunna sova nu?

God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela